W dyskusjach o profesjonalnych programach przeznaczonych do zarządzania firmą pada wiele skrótów, które łatwo ze sobą pomylić. Jeśli nie ma się świadomości, co dokładnie oznaczają i jaki rodzaj systemu opisują, można się pogubić. W tym wpisiewyjaśniamy, czym różnią się od siebie jedne z najpopularniejszych rozwiązań – ERP i CRM!
ERP i CRM – co to za systemy?
System ERP to oprogramowanie przeznaczone do „planowania zasobów przedsiębiorstwa”, jak wskazuje jego pełna angielska nazwa – Enterprise Resource Planning. Pozwala zarządzać wieloma procesami biznesowymi, związanymi z szeroko pojętymi zasobami – finansowymi, fizycznymi, prawnymi i ludzkimi.
System CRM to z kolei oprogramowanie dedykowane do „zarządzania relacjami z klientem”, zgodnie z rozwinięciem skrótu – Customer Relationship Management. Z jego pomocą prowadzi oraz kontroluje się komunikację zewnętrzną i wewnętrzną.
Dlaczego te dwa systemy są często ze sobą mylone? Ponieważ obecnie najczęściej są ze sobą połączone w ramach jednej platformy albo posiadają moduły, które rozszerzają ich funkcjonalność i zaczynają przypominać drugi rodzaj oprogramowania. Popularnym rozwiązaniem jest rozbudowany system ERP, w który wbudowany jest moduł CRM. Takie połączenie jest wygodne i praktyczne, ponieważ usprawnia wymianę danych, a także przyspiesza (czy wręcz automatyzuje) wiele formalności.
Oczywiście nie zawsze konieczne jest używanie obu systemów. W mniejszych przedsiębiorstwach częste jest korzystanie z rozbudowanego CRM. Warto wiedzieć, jak dokładnie działają oba rodzaje oprogramowania, by w pełni świadomie wybrać optymalne rozwiązanie.
Różnice tych systemów
Czym różnią się od siebie ERP a CRM? Przede wszystkim tym, jakie jest ich przeznaczenie.
System ERP zgodnie z nazwą pomaga zarządzać zasobami firmy. Oprogramowanie wykorzystuje się do przetwarzania danych związanych z rozmaitymi transakcjami. Jest przydatne w zakresie takich obszarów, jak m.in. produkcja, sprzedaż, logistyka, księgowość, kadry czy marketing. Jej celem jest optymalizacja procesów biznesowych, czyli m.in. zwiększenie wydajności pracowników, ograniczenie kosztów i maksymalizacja zysków.
System CRM przede wszystkim ma stanowić wsparcie w budowaniu relacji z klientami. Wykorzystuje mniej strukturalne dane, które mają znaczenie w procesach marketingowych i sprzedażowych. Odgrywa ważną rolę w kontroli przebiegu prowadzonych projektów i realizowanych zleceń, w kontekście kształtowania dobrego wizerunku marki.
Podobieństwa rozwiązań CRM i ERP
Jakie są jednak podobieństwa rozwiązań CRM i ERP?
Cechą wspólną zdecydowanie jest forma systemów. Narzędzia IT tego typu łatwo pomylić, ponieważ najczęściej jest to platforma z przejrzystym interfejsem, zakładkami i kilkoma tablicami, np. z zadaniami do wykonania czy harmonogramem działań. Chociaż systemy mają różne funkcje, w podobny sposób pomagają prowadzić działalność. Oba rozwiązania zbierają i przetwarzają dane, a także usprawniają komunikację, automatyzują formalności oraz ułatwiają wykonywanie codziennych zadań.
Ostatecznie, cel stosowania systemu ERP i CRM też jest tożsamy, ponieważ oba narzędzia mają poprawić funkcjonowanie przedsiębiorstwa oraz przyczynić się do jego rozwoju.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: https://www.connecto.pl/erp-a-crm-czym-sie-roznia/.