E-Doręczenia – nowa obowiązkowa usługa – do czego służy i jak działa?

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Wysyłanie dokumentów drogą pocztową to nie tylko mało wygodne i nieekologiczne rozwiązanie, ale też potencjalnie niebezpieczne. W tym roku w końcu wprowadzono usługę, dzięki której nie jest to już konieczne. Wyjaśniamy, czym są e-Doręczenia oraz kto może i musi z nich korzystać!

E-Doręczenia – co to?

Aplikacja e-Doręczenia to nowoczesna usługa, która zastępuje list polecony z potwierdzeniem odbioru. Dotychczas ważne dokumenty np. do urzędów przekazywało się osobiście albo właśnie drogą pocztową. Rozwój technologii daje już wiele wygodniejszych, szybszych i bezpieczniejszych możliwości.

Z e-Doręczeń mają obowiązkowo korzystać wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy oraz reprezentanci zawodów zaufania publicznego (zgodnie z rozporządzeniem UE eIDAS i ustawą o doręczeniach elektronicznych UoDE). Usługa jest dostępna także dla osób prywatnych. Dzięki niej można w prostszy sposób dopełniać rozmaite formalności, bez konieczności stania w kolejce w urzędzie lub na poczcie.

Od kiedy e-Doręczenia są obowiązkowe?

Obowiązek korzystania z e-Doręczeń jest stopniowo wprowadzany w odniesieniu do podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CEiDG, według ustalonego harmonogramu. Przepisy wchodzą w życie z następującymi datami: 1.01.2025, 1.04.2025, 1.07.2025, 1.10.2026 oraz 1.10.2029. Szczegółowa lista znajduje się na stronie: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/harmonogram.

Aplikacja e-Doręczenia

Aplikacja e-Doręczenia jest bardzo prosta w obsłudze, podobnie jak proces jej założenia i aktywacji. Co trzeba zrobić, by ją uruchomić?

Krok 1: Wypełnij i złóż wniosek o adres do e-Doręczeń za pośrednictwem portalu edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl (podpisany elektronicznie przez profil zaufany, e-dowód lub podpis kwalifikowany).

Krok 2: Aktywuj skrzynkę po zalogowaniu się na mObywatel.gov.pl lub edoreczenia.gov.pl.

Krok 3: W zakładce „Twoje skrzynki” kliknij przycisk „Aktywuj skrzynkę”, podaj adres e-mail do powiadomień i kliknij „Aktywuj”.

Elektroniczna skrzynka do e-Doręczeń pod wieloma względami lepiej sprawdza się niż tradycyjne listy polecone. Dzięki niej można m.in.:

  • błyskawicznie wysyłać i odbierać dokumenty w formie elektronicznej, niezależnie od miejsca i czasu;
  • zarządzać dokumentami online, co znacznie ułatwia formalności;
  • w bezpieczny, niezawodny sposób dostarczyć dokumenty do właściwej osoby (skrzynka generuje ważne prawnie potwierdzenia wysyłki oraz odbioru);
  • wesprzeć działalność urzędów i firm, ale też pomóc osobom prywatnym.

Wybierz system zgodny z e-Doręczeniami

Dotyczy Cię obowiązek korzystania z e-Doręczeń? Wybierz system do zarządzania codziennymi zadaniami, który jest już kompatybilny z tą usługą.

Neon Connecto to prosta w obsłudze platforma online, która pomaga m.in. tworzyć i przekazywać dokumenty, tworzyć harmonogramy pracy, kontrolować budżet czy nadzorować postępy w projektach. W systemie znajduje się specjalna zakładka „e-Doręczenia”, w której można korzystać z elektronicznej skrzynki. Przez to ma się dostęp do wszystkich dokumentów i danych w jednym miejscu, co dodatkowo usprawnia oraz ułatwia formalności.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na https://neonconnecto.pl/e-doreczenia-wszystko-co-musisz-wiedziec/

E-Doręczenia – nowa obowiązkowa usługa – do czego służy i jak działa?

| Systemy DMS |