Reklama

Biuro rachunkowe czy księgowa na etacie

5 marca 2018
404 Wyświetlenia artykułu
[Głosów:0    Średnia:0/5]

Biuro rachunkowe czy może własna księgowa? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców, którzy szukają pomocy przy prowadzeniu księgowości oraz kadr i płac. W grę wchodzi nie tylko cena, jaką trzeba zapłacić za specjalistów, ale także ich dostępność. Z jednej strony własna księgowa jest zawsze na miejscu, z drugiej, biuro rachunkowe może być po prostu tańsze.

Biuro rachunkowe czy księgowa na etacie

Biuro rachunkowe czy księgowa?

Biuro rachunkowe
Biuro księgowe poza rozliczeniem z Urzędem Skarbowy, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, czy Głównym Urzędem Statystycznym, oferuje też bieżące doradztwo i pomaga Klientowi w sytuacji, która jest dla niego niejasna. Według strony biura rachunkowego Consigno (http://consigno.pl) takie działania można podzielić m.in. na:

  • pełną księgowość (księga przychodów i rozchodów)
  • księgę podatkową
  • ryczałt
  • usługi kadrowe

Koszt współpracy z biurem księgowym mogą się różnić miesiąc do miesiąca, głównie przez ilość faktur, które mamy do rozliczenia. Przeważnie biura dają stałą cenę za np. 10 faktur miesięcznie, a każda kolejna to stawka 5 złotych. To tylko przykład, który obrazuje płatności za działania biura wobec klienta.

Księgowa
Przedsiębiorcy zatrudniający księgową na pełen etat, kierują się między innymi potrzebą posiadania specjalisty „tu i teraz”. Osoby, która będzie odpowiadać za wszelkie rozliczenia i dokumenty firmy, oraz informować na bieżąco o sytuacji finansowej.

Sam koszt zatrudnienia dobrej księgowej na etat to poza wynagrodzeniem również koszt sprzętu oraz programu do księgowości, a także ewentualnych szkoleń i kursów. Należy pamiętać, że wcale nie tak łatwo znaleźć specjalistę, który zna się tak samo dobrze na księgowości, jak i kadrach i płacach. W takiej sytuacji najlepiej wziąć pod uwagę dwa etaty – dla specjalisty od księgowości i dla specjalisty od kadr i płac.

Co będzie lepsze dla małego i średniego przedsiębiorcy?

Zewnętrzna księgowość wybierana jest najczęściej przez małe i średnie firmy, które nie chcą zatrudniać specjalisty na etat, bo często im się to nie opłaca. Przedsiębiorcy niezatrudniający innych pracowników wolą zlecić wszelkie działania księgowe na zewnątrz, by mieć więcej czasu na swoje obowiązki i nie przejmować się „papierologią”, a ich jedynym obowiązkiem jest przekazywanie dokumentów w ustalonym przez biuro terminie oraz opłacenie faktury za usługi.

Kto odpowiada za błędy księgowe?

To dość istotna kwestia przy wyborze księgowej lub biura rachunkowego. Pracownika na etacie można obciążyć karą w wysokości trzykrotności jego wynagrodzenia, jeżeli szkody zostały dokonane nieumyślnie.

Za błędy popełnione przez biuro rachunkowe możemy dostać odszkodowanie z tytułu powstałych szkód. Jednak przy podpisaniu umowy należy sprawdzić czy wybrane przez nas biuro księgowe ma uważne ubezpieczenie OC. Dzięki temu bezproblemowe otrzymamy odszkodowanie.

Jak wybrać biuro rachunkowe?

Poza wspomnianym wyżej upewnieniem się czy biuro posiada ubezpieczenie OC, warto sprawdzić świadectwa potwierdzająca uprawnienia do prowadzanie ksiąg rachunkowych. Poza tym dobrym krokiem jest sprawdzenie firmy pod kątem wpisu do CEiDG. Tradycyjnie o opinie można zapytać znajomych oraz przeczytać, co o danym miejscu sądzą internauci.  Mimo wszystko ostateczna decyzja powinna zależeć wyłącznie od nas.

Czytaj także:

Oprogramowanie ERP dla firm
Systemy ERP
Udostępnienia538 Wyświetleń artykułu
Systemy ERP
Udostępnienia538 Wyświetleń artykułu

Oprogramowanie ERP dla firm

Adrian Lichacz - Kwi 05, 2018

Oprogramowanie ERP jest wykorzystywane w przedsiębiorstwach na terenie całego kraju. Czym kierować się przy wyborze systemu i dlaczego nie zwracać…

Archiwizacja dokumentów – na czym polega?
Gorące, Systemy DMS
Udostępnienia75 Wyświetleń artykułu
Gorące, Systemy DMS
Udostępnienia75 Wyświetleń artykułu

Archiwizacja dokumentów – na czym polega?

Damian Zimoch - Mar 15, 2018

Archiwizacja dokumentów polega na gromadzeniu, przechowywaniu, zabezpieczaniu i udostępnianiu konkretnych materiałów. Dzisiejsze archiwa funkcjonują nieco inaczej niż kiedyś. Nie są…

Elektroniczny obieg dokumentów
Gorące, Systemy DMS
Udostępnienia1188 Wyświetleń artykułu
Gorące, Systemy DMS
Udostępnienia1188 Wyświetleń artykułu

Elektroniczny obieg dokumentów

Damian Zimoch - Mar 03, 2018

Elektroniczny obieg dokumentów pozwoli zaoszczędzić przedsiębiorstwom co najmniej 60 procent czasu na obsługę konkretnego działania. Wszystko po wejściu unijnego rozporządzenia…